Mannenkleding voorbij het alledaagse

Jarenlang was Savile Row ‘the place to be’ om jezelf als man serieus in een klassiek pak te helpen. De Engelse kleermakerij staat wat dat betreft bekend om zijn tradities. Echter, tijden veranderen en mensen in hun doen en laten. Klassiek is niet meer toonaangevend. Zulke veranderingen geven een andere klank aan het kleermakersvak.

Waar vroeger de dandy – met ‘overdreven’ aandacht voor zichzelf als man – shockerend overkomt, is ‘The New English Dandy’ een aangepaste manier om met mannelijke klassiekers om te gaan. Dat blijkt uit het gelijknamige boek dat een internationale kijk geeft op kleden, en het type man die daaruit oprijst. Geschreven door Alice Cicolini, in opdracht van en uitgegeven door Thames and Hudson. Het boek gaat dieper in op de thema’s die naar voren kwamen uit de tentoonstelling ’21st Century Dandy’.

De ‘Dandy’ was ooit de ‘Gentleman’ die traditioneel en met oog voor klassieke kleermakerstradities zichzelf kleedde, poseerde en flaneerde. Een typische stadsmens, met beroemde voorbeelden als Oscar Wilde, Louis Couperus, Charles Baudelaire, Paul van Ostaijen, Truman Capote, Pim Fortuyn, Jules Deelder en Stromae.

De verandering van klassiek naar flamboyantie begint met de ‘Modernistische’ stroming die kiest voor andere materialen en nieuwe vormen. Opvallende dessins, accessoires, en tegenstellingen die ongebruikelijk zijn: gebloemde jasjes, kanten details voor mannen, laarzen onder een pak. Feestelijke details die overdag gedragen worden, met leer en stoere details als tegenwicht, gevolgd door de herwaardering van tweedehands kleding.

Interessant is ook het gebruik van kleding uit andere culturen en de kleermaker die met eigen vormgeving en details een persoonlijk handschrift ontwikkelt. Waarbij casual zich mengt met formele kleding. Op die manier vervagen de grenzen tussen codes onderling, al is dat afhankelijk van de persoon, het beroep, en het besef dat kleedgedrag als vorm van communicatie de tijdgeest weerspiegelt.

Hoewel gepubliceerd in 2005 geeft ‘The New English Dandy’ een intrigerend en nog steeds actueel beeld van hedendaags kleedgedrag en tradities die zich vermengen. Ontwerpers als Richard James, Oswald Boateng, Stephen Jones en vele anderen staan model, dragen hun eigen outfits, evenals diverse muzikanten en creatieve geesten die de gebruikelijke kledingcodes aan hun laars, boots, en sneakers lappen.

Het boek blijkt ook vandaag een standaardwerk, een modehandboek en een schat aan ideeën voor de goedgeklede man. Zes hoofdstukken bieden variabele insteken op ‘de dandy’ van de eenentwintigste eeuw. Elke thematische sectie bevat een speciaal in opdracht gemaakte modeshoot door een rijzende ster uit de modefotografie, gekoppeld aan acht pagina’s met inspiratie, instructies, interviews en inzichten.

Het hedendaagse Dandyisme uit zich in veranderende codes waar overigens wel goed over na is gedacht. Afwijkende elementen vertellen het verhaal waarmee diversiteit in de kledingkeuze van mannen zichtbaar wordt, nu – vijftien jaar later – bijna gewoon geworden. Toch is de wereld anno nu beduidend bedreigender, waardoor er wellicht een tegenbeweging op komst is waarin kwaliteit en traditie veilig en verstandig lijken. De tijd zal het leren of ik dat goed aangevoeld heb. Of je smaak nu naar klassiek of modern gaat, de Engelse dandy zet een patroon neer voor de man van de eenentwintigste eeuw dat niet meer weg te denken is.

GERELATEERDE LINKS
The New English Dandy: Alice Cicolini op Amazon.
De Dandy als stijlfiguur of cultuurverschijnsel.
The Black Dandy, van aankleedpop tot politieke statement.
Tattoos, hip hop and swagger: The 21st Century dandy.

7 Comments

Add yours →

  1. Leuk leesvoer. Gegroet Jan Herman

  2. Ha die Chris Ezerman. Is het boek te bestellen?

  3. Goed stuk, Chris. Weet je wat ik me afvraag; is er een relatie tussen het meer laten zien van gevoel, emoties, persoonlijkheid en kledingkeuzes? Er is immers steeds meer te kiezen voor de man. Lang mochten mannen weinig laten zien en nu is daar meer ruimte gekomen. Wat denk jij?

    • Ik denk dat wanneer de man tegenwoordig zijn eigen verhaal en de taal van kleding meer begrijpt dat het in zekere zin anders kan worden ingevuld. Waarin de creatieve geesten daarin meer ruimte kan ‘pakken’ dan voorheen.

      De grootste gemene deler is verzorgd met oog voor detail en uitkijken dat het geen verkleedpartij wordt. Het verschil met vrouwenkleding is dat het voor mannen veel meer in de verfijning zit qua details, niet opgetuigd of teveel. Zodat het eigenzinnige jasje voor hem wel een klassieker wordt.

      Daarnaast is het op bepaalde plekken in de arbeidsmarkt moeilijker om speels te werken in de mannenmode, met name als de traditie en hiërarchie op hoog niveau een grote rol speelt.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

© 2022 CHRIS EZERMAN – HIGH-END TAILORED OUTFITS FOR WOMEN AND MEN SINCE 2007

Theme by Anders NorénUp ↑